Een escape room beleven is spannend en leuk. Er zelf één maken voor anderen is een uitdagende activiteit die mogelijkheden biedt om verschillende talenten te combineren en te laten samenwerken.
Uiteraard is het de bedoeling dat inhoudelijk de verwerkte informatie van de vuurwerklessen mee in de puzzels verwerkt wordt.
Leeftijd: alle leeftijden
Tijdsduur: zelf te bepalen, vereist veel voorbereidingswerk
Moeilijkheidsgraad: zelf te bepalen

Benodigd materiaal


Afhankelijk van de gekozen puzzels, de locatie en de verdere uitwerking van de escape room, heb je ander materiaal nodig.

Het stappenplan en de tips zullen dit verduidelijken.

Dobbelsteen

Voorbereiding is alles

Maak zelf een dobbelsteen met mogelijke “handicaps” die de spelers kunnen vertragen en waarbij ze de mogelijke gevolgen van vuurwerk ervaren:

  • Bij een speler de ogen met een blinddoek bedekken.
  • Met oordopjes bij een speler het geluid dempen.
  • Vingers inwikkelen met tape.
  • Iemand op 1 been verder laten spelen,...

4! is uiteraard veilig en de spelers mogen gewoon verder spelen.

Stappenplan om zelf een escape room te maken

Voor wie gaan jullie de escape room maken?

Met hoeveel personen kan het spel gespeeld worden?

Bespreek dit met elkaar en eventueel jullie begeleiders: maken jullie een spel voor jongeren van een andere groep, of misschien voor iedereen uit de buurt? Of misschien kunnen jullie een escape room maken om tijdens een opendeurdag of feest en ook door ouders en familieleden te laten spelen?

Waar mogen jullie de escape room inrichten?

Hoeveel kamers of ruimtes mag je gebruiken? Of kan je een verplaatsbare escape room maken met behulp van houten schuttingen? Misschien kunnen er wel ouders of oudere jongeren helpen?

Hoe lang kan/mag de escape room duren?

Dit zal ook afhangen van de plaats waar de escape room wordt gemaakt.

Welke soort puzzels willen/kunnen jullie uitwerken?

Er is heel wat mogelijk. Bekijk samen de tips en ontdek waar je graag aan mee wil werken. Let op! Je moet uiteindelijk wel samenwerken want de oplossing van de ene puzzel of opdracht zal toegang moeten geven tot de andere.

En je moet natuurlijk ook het thema 4!Veilig erin verwerken… Om deze escape room op te lossen zullen de spelers bijleren over de gevaren en gevolgen van vuurwerk en jullie bezitten die kennis!

Draaiboek, spelregels en hints

Draaiboek

Noteer in een schrift waar alles moet liggen en wat de oplossingen zijn zodat je het spel gemakkelijk opnieuw kan klaarzetten voor de volgende groep.

Spelleider

Wie is de spelleider die alles bundelt in het draaiboek? Dit kan een volwassene zijn maar dat hoeft niet! Iemand die fair speelt en eerlijk is kan dit.

Spelregels

Spreek af of er spelregels zijn. Misschien mag je wel de leraarskamer of de kamer van de leiding gebruiken maar is het niet de bedoeling dat de spelers alle kasten opentrekken op zoek naar codes…

Spelregels moet je voor het spel begint, duidelijk communiceren aan de spelers.

Zet ze op 1 blad papier zodat je ze nooit vergeet te vertellen. Hang ze ook op in de escape room.

Hints

Er zullen spelers zijn die hulp/hints nodig zullen hebben omdat ze vast zitten in het spel.

Alleen de perfecte speler, jullie dus ;-), kan zonder hulp alle puzzels oplossen en op tijd ontsnappen.

Om het spel niet te makkelijk te maken, zorg je voor hulp met een aantal hints die ergens in het spel aan de spelers kan geven.

Bij de tips kan je terugvinden hoe je dit kan doen maar je kunt ook gewoon extra enveloppen neerleggen, met nummers. Men moet altijd eerst envelop 1 openen om die hint te lezen.

Spreek samen af welke straftijd erbij komt als men een hint nodig heeft, of als straf kan je telkens een speler een “handicap” geven die het gevolg kan zijn van spelen met vuurwerk… (zie de dobbelsteen)

Tips

Om te beginnen: keep it simple, een escape room hoeft niet perse ingewikkeld te zijn. Je kan ook bijvoorbeeld met post-its werken om aan te geven naar welke kamer of ruimte men mag gaan als men een puzzel heeft opgelost.

Langs de andere kant is het natuurlijk leuk om met sleutels en sloten te werken. Doe een oproep in de buurt of bij familie en vrienden om niet gebruikte sloten en sleutels te ronselen.

  • Voorzie in de ruimtes voldoende tafels om de puzzels op te leggen of informatie op te verzamelen. Stoelen zijn niet noodzakelijk (tenzij deze bij een puzzel/proef horen of als dit aangewezen is voor minder mobiele deelnemers). De meeste deelnemers hebben de neiging om rond te lopen.
  • Ben je in het bezit van cijfersloten, dan mogen die natuurlijk niet ontbreken. Een cijferslot kan mooi gebruikt worden in combinatie met een code. Die code moet bij elkaar worden gepuzzeld en als cijfercombinatie ingevuld worden op het cijferslot. Met het cijferslot maak je een kistje, bureaulade of wat dan ook op slot. Daarin ligt dan een brief die verwijst naar de volgende opdracht of die de spelers toestemming geeft naar een volgende kamer te gaan.

puzzelraster

Verstop puzzelstukken met een code in een zandbak.

Stop er wat "enge" voorwerpen mee in zoals een rubber hand. Dat kan je zelf maken door een plastic handschoen op te vullen met zand.


Hier heb je een raster: schrijf je raadsel of code op de puzzel, kleef op karton en knip uit.

Scrabble (1)

Scrabble en sleutels

Leg stukjes van Scrabble op verschillende plaatsen in de kamer. Het oplossen van het woord geeft een cijfercombinatie van een slot of een sleuteltje.

Leg dan heel veel sleutels bij elkaar waar ze de juiste uit moeten zoeken.

Maak zelf een woordzoeker of een kruiswoordpuzzel

Dit kan je doen via woordzoekers.org.

Hier vind je enkele voorbeelden

Ijsstokjes

Verjaardagskaart en ijsstokjes

Verjaardagskaart

Je kan een vraag op een verjaardagskaart die ophangt schrijven, waarmee je weer een volgende puzzel of opdracht kan vinden. Je kunt het ook simpel maken, door een blad papier te verknippen in een aantal stukken. Op dat papier heb je dan de tekst of afbeelding gezet die ze uiteindelijk bij elkaar moeten puzzelen.

 

Ijsstokjes

 

Of maak gebruik van ijsstokjes. (Eerst lekker samen ijsjes eten ;-)) Schrijf letters van boven naar beneden op verschillende ijsstokjes. Leggen de spelers alle gevonden ijsstokjes in de juiste volgorde (die ze natuurlijk ergens anders hebben gevonden) dan ontstaat er een vraag. Het antwoord op die vraag kan weer bijvoorbeeld een code zijn…

Doolhof

Zijn er handige knutselaars in degroep? Maak een doolhof en steek die achter een glas/plastic plaat. De spelers mogen niet met hun handen aan de andere kant van de plastic/glasplaat komen, maar door de magneet op de andere magneet te plaatsen (waar bijvoorbeeld een kleine sleutel aan vast zit) kunnen ze de doolhof oplossen en de sleutel “bevrijden” (die ook achter of onder de plastic/glasplaat zit).

Of gebruik een bestaand doolhofspel. Als de spelers erin slagen om het op te lossen ontvangen ze een sleutel of code.

Sjabloon Doolhof
Tafelvoetbal

Andere spelletjes gebruiken

Zitten jullie in een jeugdbeweging? Misschien kennen jullie nog wel andere spelen zoals bijvoorbeeld “levend Mastermind” om een code te laten zoeken. Men moet het spel afmaken en de kleuren die juist zijn vormen een code. Natuurlijk moeten de spelers dan weer ergens anders zoeken welk getal bij welke kleur hoort….

 

Ook tafelvoetbalspelletjes, biljarttafels,... kunnen veranderen in een escape room spel. Verzin samen leuke opdrachten waar je met kleine aanpassingen die spellen voor kan gebruiken.

Spiegelschrift En Morse Code

Code of geheimschrift

Code/geheimschrift: Maak je een eigen code/geheimschrift of maak opdrachten in spiegelschrift, achterstevoren ..., zodat de spelers moeite moeten doen om de puzzels te ontcijferen.

Je kunt ook gebruik maken van andere leestekens of schriften/talen, zoals Hiëroglyfen, Hebreeuws, Chinees.

En leggen jullie uiteraard ergens anders in de kamer de code of de spiegel waarmee de spelers de tekens kunnen lezen..

Voor de gevorderden die een website hebben

  • Breng variatie in de opdrachten door ook gebruik te maken van digitale middelen. Ben je in het bezit van een website, dan kun je gemakkelijk een pagina maken waar de spelers een code moeten invoeren om naar een volgende webpagina te kunnen gaan. In WordPress heb je de mogelijkheid om de Zichtbaarheid van je pagina aan te passen, bv. door ‘'Beveiligd met wachtwoord'. Hoe leuk is het als de spelers in het kistje met het cijferslot een brief vinden met de link naar die webpagina? En dat ze eerst nog een andere code in elkaar moeten puzzelen om verder te geraken?
  • Creëer een QR-code  om ergens te verstoppen (in de kamer zelf, in een doos die ze eerst moeten open krijgen, of “gecamoufleerd” in een poster die er altijd al hangt,...). Je kan ze uiteraard ook gewoon neerleggen. De spelers lezen met hun smartphone de QR-code en komen zo op een website uit.
  • Je kan ook meerdere QR-codes neerleggen/verstoppen/ophangen. Alleen de juiste uitkomst leidt de spelers naar de juiste website, waar je de daaropvolgende informatie op plaatst. Op deze website: https://nl.qr-code-generator.com, of deze: https://qrcodetotaal.nl/maken maak je heel gemakkelijk zelf een QR-code aan van de gewenste pagina (wel account aanmaken, website is gratis). Check de gecreëerde QR-codes op voorhand met je QR-reader op je smartphone (in de App Store of Play Store kun je dit gratis downloaden).
  • Hints: als de spelers in een kamer een beetje vastlopen, kun je ze hints geven. Je kan aanwezig zijn in de kamer en ze de hint vertellen of gebruik Whatsapp. Op alle Android telefoons kun je de App ‘Auto Responder’ gratis installeren. Hier kun je vooraf hints toevoegen als automatisch antwoord. Zeg tegen de spelers dat, als ze een hint willen, ze moeten appen naar het nummer met een bepaald woord. De Auto Responder antwoordt dan automatisch met de hint.
Workshops

Deel jullie filmpje met #4Veilig #BrandW8

The choice is yours cookies
Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven. Cookie policy